טיפים

האם אני במקצוע הנכון?

רבים שואלים את עצמם "האם אני במקצוע הנכון?", "האם אני צריך לחפש כיוון אחר?" לרוב, ההתלבטויות מטרידות, חוזרות על עצמן ונראה שאין מוצא. אם אתה במצב כזה, בדוק את תחושותיך ביום עבודה אפייני. האם אתה חש מתח? אי נוחות מכך שאינך די משימתי וחיוני ואינך משקיע די בעבודתך, אלא מביט בשעון ומחכה להפסקת צהריים או לסיום יום העבודה? האם אתה מגיע ליום עבודה ללא חשק?
אדם שבחר במקצוע שמתאים לו, בדרך כלל יחוש עניין בעשייה, מעורבות וזרימה של אנרגיה, שמשכיחה ממנו את קיומו של השעון. לעתים קיימת אי שביעות רצון מהיבטים ארגוניים, מיחסי עבודה לא בריאים, או מבוס ריכוזי. במקרים כאלו השינוי הרלוונטי הוא של תפקיד, או מקום עבודה, אך בודאי שלא שינוי מקצוע.

כיצד לדעת מהו המקצוע שמתאים לי?

מקור מידע עצמי חשוב, לצורך זיהוי הכיוון התעסוקתי, הוא שחזור של חוויות והתנסויות עבר. נסה להיזכר מאלו פעולות נהנית, היכן חשת חוויה של הצלחה, באיזה תפקיד הרגשת סיפוק ומידה של מימוש עצמי. לדוגמא, האם נהנית במצבים של עבודה עם אנשים? האם הספוק שקיבלת קשור במתן שירות לאנשים? בעזרה? בייעוץ?
יתכן שתגלה, מאידך, שנהנית יותר במצבים בהם השפעת על אנשים, הובלת אותם לביצוע טוב יותר, להתגברות על קשיים, שקיבלת החלטות לגבי אחרים, מה שבוודאי קשור לעיסוקים ניהוליים.

חיפוש עבודה

צרף לקורות החיים שאתה שולח, מכתב פנייה אישי, שבו תציין מדוע אתה מעוניין להגיע לתפקיד המוצע. בטא עד כמה שניתן התמצאות בתחום העשייה הרלוונטי ואת הביטחון שלך שתצליח לעמוד בציפיות המעסיק. המחש כיצד הצלחת עד כה במסגרות בהן עבדת. לעתים קרובות, למועמדים חסר ניסיון רלוונטי, במקרים אלו, חשוב במיוחד שתפרט את יכולות ההתמודדדות שלך, כיצד תרמו למקום העבודה בעבר וכיצד אתה חושב שתצליח גם במידה שתזכה בתפקיד.

אני לא מסתדר עם הבוס שלי

רבים נוטים לצבור מטענים של כעס והתמרמרות, מול בוס ריכוזי, לא רגיש, או שמשום מה נטפל אלינו ומתנכל לנו, לתחושתנו. במקרים כאלו, בקש משוב מעמיתך, הסבר להם שאתה מעוניין לשמוע מהם באופן אמיתי ואובייקטיבי, כיצד הם תופסים את הקונפליקט בינך לבין הבוס. יתכן שתופתע לשמוע דברים שעד כה נמנעו מלומר לך. קל מאד להתמכר לרחמים עצמיים, או לעויינות, יש בהם רווח משני, אולם הם מזיקים, הם אף פעם לא ישרתו אותך וקרוב למדי ש"תסחוב אתך" לזמן רב תחושה של כישלון ואי נוחות סביב הקונפליקט הלא פתור עם הבוס.

התמודדות עם מבחני מיון

התופעה של מתח והתרגשות יתר לקראת ובזמן מבחני מיון מוכרת לרבים. דרך יעילה לרכישת ביטחון היא הכנה מנטלית שמתבססת על חיבור אמיתי לליבה שלך. שב עם דף נייר ורשום את הדברים הבאים: א. מהן המטרות והרצונות שלך – מדוע אתה מעוניין בתפקיד. ב. מהם המשאבים/ היכולות שלך – מה יש לך להציע לתפקיד, היכן יש לך חולשות ואיך תוכל לפצות עליהן (או, שבמידה שהפער גדול מדי, אולי עדיף לחפש תפקיד שמתאים לך יותר). ג. הערכים שלך – מה חשוב לך בחיים, מהי השקפת העולם שלך. ואז, בדוק עד כמה התפקיד תואם גם את ערכיך.
ההתמקדות בליבה שלך – במה שיש בתוכך היא חשובה, מגבשת ומהווה הכנה טובה לראיון.

קרירה שנייה

אנשים רבים בגילאי 40-50 ואף מבוגרים יותר, חשים צורך בשינוי בקריירה, בפתיחת פרק חדש. אצל רבים ישנה התלבטות, האם לעשות שינוי גדול ואף קיצוני ולעשות משהו אחר לחלוטין, או שעדיף לעשות שינוי קטן, שמתבסס על מה שרכשתי עד כה. ובכן, מרבית האנשים שפונים לקריירה שנייה עושים שינוי לא דרמטי, שמבוסס על שילוב של המשכיות ושינוי. אנשים שפתוחים לשינויים, יצירתיים, ושנושאים עימם חלום, שחשבו עליו וחי אצלם, בנויים יותר להתחלות חדשות לחלוטין. לעומת אלו מתוכנו שנמנעים וחוששים משינויים, זקוקים לוודאות ולשליטה, מן הסתם יחיו טוב יותר עם שינו חלקי, שמאפשר להם להתבסס על מה שרכשו, עם שינוי מסוים, שעדיין מאפשר התחלה חדשה והזדמנות למימוש עצמי טוב יותר.

דחיינות

מי לא התמודד עם משימות שצריך לבצע, אך נדחות שוב ושוב, כי לא בא לנו, או לא נעים לנו להתמודד עם החובה הלא נעימה. נסו להבחין באופן יסודי ואמיתי בין "צריך" לבין "רוצה". אנחנו סוחבים איתנו מילדות סלידה מדברים ש"צריך לעשות" כי המבוגרים דרשו מאיתנו. אולם, כאנשים בוגרים, בעצם אנחנו בעיקר עושים דברים כי אנחנו בוחרים לעשותם, אך עדיין התגובה הרגשית האוטומטית שהופנמה היא "אני צריך", "אני חייב". אם אני בוחר לעשות משהוא, אני מזדהה עם הערך שלו עבורי וההתנגדות הפנימית יורדת.

אפקטיביות ניהולית

אתה לא מצליח להשפיע על העובדים שלך? לשנות התנהגויות לא רצויות שלהם? אתה מרגיש שלא לוקחים אותך ברצינות?
אם אתה אדם מתחשב, רגיש לאחרים, אמפטי, אל תנסה לשחק את המנהל הסמכותי. אדרבא, הקשב באמת לעובדים שלך, נסה להבין מהם הצרכים שלהם, מה חסר להם בתפקיד ובסביבת העבודה. ההבנה הזו ותשומת הלב שתפנה לעובדים שלך, עשוייה ליצור שינוי בהתייחסות שלהם ובאווירה. אין הכוונה שתהייה מנהל "רך", אדרבא, חשוב שתהיה רציני לגבי הדרישות שלך, אך התעניינות אמיתית בעובדים, עשוייה להרגיע ולחזק את המחוייבות כלפיך.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות