התמודדות עם לחצים ושחיקה

האם אתם מרגישים  לחוצים או מודאגים שמא אינכם עומדים בציפיות? מתקשים לתמרן בין הלחצים? מרגישים שמיום ליום קשה לכם לקום בבוקר וללכת לעבודה?

עובדים רבים מדי מתמודדים עם לחצים בעבודה. ברור שהגורם ללחץ עשוי להיות סובייקטיבי-אישיותי, או אובייקטיבי, כלומר נגרם על ידי אפיוני התפקיד ומקום העבודה. בדרך כלל יש שילוב של שני מקורות הלחץ. קיומם של לחצים בעבודה הוא כמעט בלתי נמנע. מטרתו של כל ארגון הוא לעמוד ביעדים ולהשיג תוצאות ולא לגרום נחת ולהשיג שקט נפשי לעובדים שלו. לכן, תמיד יהיו אילוצים ודרישות פחות נוחות לעובד.

כיצד ניתן אם כך, להתמודד באופן אפקטיבי עם גורמי לחץ ולהגיע לעבודה רגועה ולשקט נפשי?

תחושת הלחץ אינה נעימה ויכולה להתבטא באי נוחות גופנית, כאבי ראש, חוסר תאבון, או אכילה מופרזת, קשיי שינה וירידה של סף הרוגז והכעס שמתבטאת בהתפרצויות גם בבית.
אנשים מגיבים באופן שונה ללחצים. ניקח לדוגמא שני אנשים שונים בתפקיד סוכן ביטוח,שמנסה למכור פוליסות של ביטוח חיים. הראשון נמצא במצוקה הולכת וגוברת ,כי הוא חש דחוי ומושפל כתוצאה מתגובות שליליות של אנשים לפניות שלו. עבורו, תגובה חיובית אחת מתוך עשר פניות היא תוצאה עלובה והוא מרגיש כישלון. השני, מרגיש מאושש, עבורו הצלחה אחת מתוך עשר פניות היא תוצאה חיובית, הוא אינו סופר את הכשלונות, הם מובנים מאליהם עבורו והם רק מעכבים את ההצלחה שבוא תבוא. הראשון חווה לחץ הולך וגובר בגלל חוויית כישלון, השני מרגיש מאותגר ומנסה לשכלל עוד יותר את הטכניקה שלו.
חוווייה של לחץ נובעת מחשיפה של אדם לדרישות ולעשייה שאין לו אפשרות לבצע אותם באופן אפקטיבי באמצעות המשאבים שלו. המושג אפקטיביות מתייחס הן לתוצאה והן להרגשה במהלך העשייה. אם אני משיג תוצאות, אבל חווה מאמץ יתר, או אי נוחות מסוג כלשהו, האפקטיביות שלי נמוכה ובסופו של דבר גם התוצאות שלי ירדו. זה יכול להתבטא בכך שההספק שלי יורד, שאיני עומד בלו"ז, למרות שאני נשאר שעות נוספות ולוקח עבודה הביתה. זה יכול להתבטא בכך שאני נדרש לעשות דברים שקשה לי איתם, כמו להציג דברים בישיבות רבות משתתפים והמתח נעשה יותר ויותר קשה, במקום שאצליח להרגע. או, מציאות שבה אני צריך לשתף פעולה במשרד עם עובד שבינו לביני ישנה עויינות מתגברת. אני מתקשה לעבוד איתו, זה עולה לי בבריאות, אבל חשוב לי לשמור את מקם העבודה.
התוצאה של התמודדות עם לחצים היא תחושה של אי נוחות שהולכת וגוברת ועלולה להתפתח לעתים למצוקה, שיש לה ביטויים גופניים כמו כאבי ראש, עצבנות וחוסר אנרגיה. לאורך זמן, נוכחות של לחצים עלולה לפגוע גם בבריאות.

שחיקה בעבודה היא תופעה שונה. היא נובעת מקיומו של פער גדול מדי בין הצרכים של האדם, לבין מה שהעבודה מאפשרת לו לעשות. לדוגמא, מורה שהגיעה למקצוע מתוך תחושת שליחות ועם צורך לתת מעצמה ולחנך ילדים, מוצאת עצמה מתמודדת עם כיתה של 40 תלמידים, חלקם בעייתיים, שמרעישים ושמאלצים אותה להתמודד באופן בלתי פוסק עם בעיות התנהגות. אותה מורה מלאה רצון טוב ,אבל היא אינה סמכותית ומשדרת חוסר אונים, מה שמעודד תלמידים להגביר את ההפרעות, מה שמונע מהמורה לממש את הצורך שלה לחנך ולתת מעצמה ולהרגיש שהנתינה שלה מתקבלת. מורה כזו, תעבור תהליך של שחיקה, במידה שתישאר לאורך זמן בהתמודדות הזו.
שחיקה נובעת מתסכול מתמשך של הצורך של כל אדם לממש יכולות שלו ולעסוק בעשייה שמדברת אליו. המציאות שבה אנו חיים מאלצת אותנו להתפשר, כדי לפרנס ולהבטיח למשפחתנו ביטחון כלכלי, אבל המחיר של תהליך מתמשך של שחיקה הוא כבד. שחיקה מביאה לירידה באנרגיה ובחיוניות. אדם שחוק מגיע לעבודה באי רצון, מתוך הכרח לפרנס וחש לעתים קרובות ריקנות והצטמצמות של התחושות והחשיבה.

הפתרונות בהתמודדות מול לחצים ומול שחיקה הם שונים. כאשר לא ניתן לעזוב, להחליף תפקיד, או להעלים את גורם הלחץ, התרומה של אימון אישי תהיה בשיפור משאבי ההתמודדות ורכישת מיומנות שתאפשר התמודדות אפקטיבית עם גורם הלחץ. לדוגמא, אימון שיאפשר לי לבטא בפני הממונה שלי באופן אסרטיבי את הגבולות ואת הצרכים שלי, או אימון בניהול זמן, כאשר אני חווה חוסר יכולת לעמוד בעומס העבודה, או אימון בעמידה מול קהל.

במקרה של שחיקה, השינוי צריך לקרות בדרך כלל גם בסביבה, מאחר שמה שהעבודה מאפשרת אינו מספק. במידה שעזיבת התפקיד אינה מעשית, יש לבחון האם אפשרי להציע שינוי/הרחבה/ העשרה של התפקיד, בכדי שיציע לעובד אפשרות מעשית לבטא את הכישרון שלו. חשיבות האימון במקרה זה, היא לאפשר לנועץ לזהות את הצרכים שלו ואת הפער שקיים בעולם העבודה שלו, כדי שיוכל לנסות לשנות את תמונת המצב. לדוגמא, עובד בשירות לקוחות, שיש לו צורך לרצות אנשים, אך נתקל בתלונות ובתגובות בוטות של כעס ותוקפנות ומאבד את המוטיבציה שלו לתת מעצמו, ירגיש כאילו נולד מחדש, אם יעבור לתפקיד מאחורי הקלעים, שבו יעבור על פניות בכתב וימליץ על המשך טיפול.

אם החלטתם שאינכם יכולים להשלים יותר עם המצוקה שלכם ואתם נחושים לשנות את המצב, התקשרו אלי ואשמח לבנות יחד אתכם את ההתנהלות שתשרת אתכם טוב יותר.

שינוי גודל גופנים
ניגודיות